Dzisiaj jest: czwartek 22.08.2019 | Imieniny:

Śmierć po pigułce

2010-12-14

22 grudnia 2009 r. w szpitalu uniwersyteckim w Bazylei zmarła nastoletnia dziewczyna. Przyczyną zgonu była zatorowość płucna spowodowana stosowaniem antykoncepcji hormonalnej.

Szwajcarska Agencja ds. Produktów Leczniczych „Swissmedic” potwierdziła, że przyczyną zgonu nastolatki, która zmarła 22 grudnia ub.r. w szpitalu uniwersyteckim w Bazylei, była zatorowość płucna spowodowana stosowaniem antykoncepcji hormonalnej. Rzecznik prasowy Swissmedic przekazał mediom oficjalny komunikat, w którym poinformowano, że „17-letnia pacjentka zmarła z powodu zatoru płuc, do którego doszło po miesiącu stosowania antykoncepcji hormonalnej”. Rzecznik potwierdził, że dziewczyna przyjmowała pigułki antykoncepcyjne typu antyandrogennego (Dianette, Diana-35). Śmierć 17-latki była trzecim w Szwajcarii przypadkiem, który w 2009 r. uznano za tragiczne następstwo stosowania preparatu zawierającego pochodną progesteronu o działaniu antyadrogennym. W maju młoda kobieta zapadła w śpiączkę po incydencie zatorowo-zakrzepowym, a we wrześniu inna kobieta zmarła. Ustalenia komisji lekarskich badających fatalne skutki przyjmowania pigułki skłoniły szwajcarską federację organizacji pacjentów Patientenstellen der Schweiz do wystąpienia z żądaniem usunięcia z rynku farmaceutycznego niektórych preparatów antykoncepcyjnych. Swissmedic odrzuciło prośbę, argumentując, że dwa zgony to jeszcze zbyt mała liczba, aby wycofać środek z rynku. Przypomniało natomiast lekarzom i pacjentkom, że każda forma antykoncepcji hormonalnej podnosi ryzyko wystąpienia zakrzepicy, szczególnie w pierwszym roku stosowania.

 

Human Life International

poprzedni   |   następny wróć

Posłuchaj o nas w Twoim lokalnym radiu:


Copyright © Wydawnictwo Agape Sp. z o.o. ul. Panny Marii 4, 60-962 Poznań, tel./ fax: 61/ 852 32 82 | tel. 61/ 647 26 86